28 يناير 2012

على مين؟

قبل 25  يناير 2012
دارت الأزمة ع الانترنت إن مفيش (احتفال بالثورة) ولا بـ(ذكرى الثورة) لأن الثورة مش ذكرى وإن الثورة مستمرة، وإن يعني اللي هيعمل أي نوع من المشاركة لليوم ده ممكن يستخدم لفظ (إحياء ذكرى "إنطلاق" الثورة) أو (هنعيد الثورة) أو (الثورة التانية) أو (الموجة الثانية)

وعملنا أزمة عشان المجلس والحكومة في الأوراق الرسمية بيتكلموا عن عيد الشرطة مش الثورة، وبعد كدة عدلوا كلامهم
إنت لو عامل ثورة بمفهمومها الكامل والشامل، مش هتحتاج تدخل في الجدل العقيم ده، إيه اللي بيستنفذ مجهودنا في جدل زي ده مش فاهمة.

زي كمان ما أنا مش فاهمة ليه لما نتهاجم في الشارع من مجموعة نقول عليهم فلول، ولما حد يهاجم مجموعة من الإخوان أو مقر ليهم، نقول دول أكيد الشعب والشعب فاهم؟ العقل زينة

. أول ما بدأت قناة التحرير فاكرة جابوا صورة لواحد في ميدان التحرير وتاني مرة في وقفة آسفين ياريس
ياااااه ع الضحك اللي ضحكناه وياااااه ع التريقة اللي أخداها مجموعة آسفين ياريس وكل الفلول والهتيفة بتوع الميدان.

. تصدقوا الموضوع عمره ماكان يضحك، ولا كان مفروض نضحك عليه للحظة، دي كارثة وكارثة كبيرة، كارثة تضرب الثورة في مقتل
قلتم مش هنسامح الشرطة ومفيش حاجة اسمها ينفذوا أوامر قيادات الداخلية، قلتوا ماعدناش نسامح الجيش وهو بينفذ أوامر اللواءات وبيهاجمونا بكل غل ووقاحة. واشمعنى التسامح العاطفي وفيض الحنان اللي نازل على التحريات العسكرية والفلول اللي مخترقين كل مسيرة أو وقفة أو مظاهرة أو اعتصام، اشمعنى؟!!


ليه صعب أوي تستوعب إن زي ما في داخلية معها ضباط شرطة ومجلس عسكري معاه جيش، في مخابرات معاها تحريات وفي فلول معاهم مأجورين؟


. ليه لما واحد من كبار المأجورين في اسكندرية قاد عملية طرد الإخوان من القائد إبراهيم يوم 8 يوليو، كنا فرحانين بهتاف "الإخوان برة برة .. مصر بلدنا هتفضل حرة" ولما نفس الشخص بنفس هيئته ولبسه وفنلته البمبي اللي مش بيلبس غيرها، سحب الثوار ع المنطقة الشمالية واتسلموا للأمن واتعجنوا ضرب وإهانة بقى الراجل ده فلول، ليه هو ماكنش فلول في الأول؟ وليه لحد دلوقتي في وسطنا؟!!
. بنتعاطف مع الظروف السودة اللي حاطتهم يشتغلوا الشغل ده أيوة، خصوصا لما تعرف إن في منهم بيستخدموا معاقين ذهنياً، ودي مش حاجة غريبة، لو تفتكروا مهند جلال في القاهرة حكى عن حاجة زي كدة، هتلاقوا واحد منهم في المقطع ده.

. ليه نسينا يوم المنطقة الشمالية، الشاب اللي "أغمى عليه" بسبب "الإضراب عن الأكل ونقلوه بعيد وفجأة فاق وجري بكل قوة وراح ضرب أفراد من الشرطة العسكرية وطلع يجري، فاكرين لما رجعنا اعتصام سعد زغلول، كان صحابنا محبوسين جوا المنطقة الشمالية بيتعذبوا وبيضربوا وهو رجع زينا الاعتصام عـــــــادي جداً؟

. كان في عربية الكيا كان بيتركب عليها مكبر صوت وتمشي تقود مسيرة. واتعمل بيها كذا عملة . منهم أخيراً الهجوم على نوارة نجم في اسكندرية في ميدان سعد زغلول بالشماريخ، وإحنا كلنا عارفين دول تبع مين ومين اللي إداهم الشماريخ، حد عملهم حاجة؟
.واللي هاجم نوارة نجم في القاهرة وصورته معروفة، هجم إمبارح على مسيرة وزارة الدفاع، وإحنا ناويين نفضل نضحك؟ 

. مين نسي يوم 8 إبريل لما وقفت أم الفلول تقول للناس اللي عايز إخوان يمشي بورسعيد واللي مش عايز إخوان يمشي كورنيش؟ ونجحت حتة واحدة مأجورة بتنزل المظاهرات باليومية، تشق المسيرة وتمشيها على مزاجها، هتضحكوا وتهزروا؟

. ماعدش صح نتعاطف معاهم، لما تعرف إنهم مش بس السبب في خناقات ولا بس إن ناس مننا اتسلمت للشرطة العسكرية واتهانت واضربت، ده في رقبتهم دم: في رقبتهم دم (بهاء السنوسي) ودم (شريف سامي) اللي اتقتلوا عند المديرية، المجموعة اللي سميناها (ائتلاف الزحاليق) مجموعة مأجورة متكونة بالأساس من أولتراس نادي الاتحاد ومجموعات تانية، بيقودهم (عادل شكل) البلطجي المعروف. إقرأ هنا شهادة ناس حضروا .
- منين واحد بيقول للناس انتخبوا (طارق طلعت مصطفى) ومنين كان من يومين بيجر الناس من المنطقة الشمالية لناحية المديرية ويقول لهم البنات محجوزين لازم نحررهم من الداخلية،
- مين اللي قال إن الشباب اللي زي الورد يمشي ورا بلطجي زي ده، ويقولوا عليه ده كفاح المناطق الشعبية ونفضل نردد من غير وعي "أصل في ناس ليها تار مع الداخلية"
- مين اللي جاي نص الليل للمديرية مع النشطاء وغيرهم من غير المسيسين عشان ياخد تاره في من غير مناسبة؟
- ساب الشباب مسحول في الشوارع واللي محجوز في المستشفى واللي في بيته عزا، وراح يقول لأهالي حتته 100 جنيه وانتخبوا (طارق طلعت مصطفى)، لسة هتهزروا؟ لسة هتضحكوا؟

.ينزلوا بأعداد كبيرة نقول يااااه الشعب قام تاني، وهوب ينولوا المراد، تاني يوم نلاقي البالونة فست وإحنا في الشارع لوحدنا. تصعيد الشارع الحقيقي ولو تحول لعصيان مدني، ولو اضطر إن المدنيين يدافعوا عن نفسهم بأي طريقة ضد هجوم مسلح، مختلف تماماً عن لما يكون الحشد مزيف، مولد بيتفض أول ماتصدر أوامر قادة المأجورين بالانسحاب.

. فيديو أم الشهيد اللي بتبكي عشان الإخوان في اسكندرية بيحتفلوا، قرب الـ15 ألف مشاهدة، والكل بينتقد، وكأن كل أهل شهيد قرآن، عواطف جياشة تاني؟ مجرد شفت أم شهيد واقفة في مقطع دقيقتين بتعيط بقوا الإخوان "منهم لله"؟ رحمة بإبنها لا هاحكي حاجة، ولا اللي بيتفرج على الفيديو يساعدها بنشره.
- كام واحد فينا عارف إن أوائل من "كرموا" و"احتفوا" بأهالي الشهدا في الشهور الأولى كان الإخوان والفلول، وإنهم كانوا بيتخطفوهم من بعض؟؟ والله ما هاحكيلهم كتير ولا قليل عن اللي شفته من بعض أهالي الشهدا رحمة لشهيدهم. ماحكتش قبل كدة غير عن اتنين لأسباب سياسية.
- سمعت بنفسي شكاوي أهالي شهدا من بعضهم. افتكروا مقولة الأثر "وموسى الذي رباه جبريل كافر وموسى الذي رباه فرعون مرسل"

. ليه أول مابتحصل المشكلة المعتادة، ماحدش بيسأل كدة؟

بالنسبة لنا "وائل خليل عجز خلاص" "وإحنا الثوريين" ارجع اسأل نفسك السؤال ده يوم أحداث المنطقة الشمالية في اسكندرية والعباسية في القاهرة، أو مصطفى محمود في القاهرة والمديرية في اسكندرية، مين بدأ؟ مين بيقود؟ حد نعرفه؟ واحد واثق من نفسه يقول "كفاح المناطق الشعبية.. عاش"، أو واحد مش عارف يرد بس قوي في الانتقاد اللاذع، ولما يشوف ولاد آسفين ياريس بيضحك، ونسينا كمية التحريات والمرشدين اللي غدرت بينا في اعتصام يوليو ولما يشوف هجوم ع الإخوان يشجع وينسى يسأل "مين دول؟".

ولحد إمبارح طلع واحد في التحرير شغال مع الأمن وبيولع الدنيا وبيقلب الثوار في الفلوس زي ما موجود هنا

. معروف في اسكندرية مثلاً اتنين مستعدين تماماً إنهم يضربوا الإخوان في أي مكان يلاقوهم بس هم اتنين، في كل اشتباكات عدد كبير من المأجورين وهم يشجعوا، والنفرين من عمى القلب فاكرينهم ثوار ونلاقي فيديوهات تحكي موقف متكرر خناقة الإخوان والثوار، ثوار؟؟

المندسين مش واحد داخل في وسطنا بكارنيه الحزب الوطني ولا الأمن الوطني ولا تحريات وزارة الدفاع،
إيه مشكلة المندسين: 
عد اللي اتسلم للأمن وانضرب واتهان، عد اللي اتقتل في معركة فاشلة، عد المجهود الضايع.
لا إفرح واضحك إنهم بدأوا يظهروا كمان في التلفزيون يشتموا العسكر والإخوان وقول دول الشعب والشعب فاهم، وافرح إن واحد منهم راح مؤتمر مهم شوية في القاهرة على إنه ممثل عن شباب الثورة في اسكندرية.


أنا كمان مختلفة مع الإخوان في أسلوبهم، وبيغلطوا كتير، واللي وراهم كتير يقولوا آمين من غير مشاكل، زي ما حصل في موضوع الانتخابات أولاً وبعدين بقيت الدستور أولاً، وفي الحالتين بيدَّعوا إنهم مع "الإرادة الشعبية".
على أد اللي أنا فاهماه إنهم شغالين بنظام الإحلال والاستبدال، محضرين نظام بديل، أعضاء حكومة، نواب برلمان، أعضاء للنقابات وللمحليات، وكان عندهم استعداد يشتغلوا مع مبارك، وعندهم استعداد يشتغلوا مع العسكر،هيدخلوا شوية أو كتير في الوحل.
هم كأنهم بيغزلوا "بلوفر" صوف تديهم بكرة خيط يقعدوا سوا يعملوا الكم اليمين، وبعدين الخيط يخلص، يحاولوا تاني، ياخدوا خيط تاني عشان يكملوا الكتف والكم التاني والبلوفر من قدام ومن ورا، ممكن تديهم نص بكرة خيط، برضه هيشدوها منك ويشتغلوا بيها. ممكن يطلع الكم لون ولون عشان الخيط مش نفس المصنع، ممكن يطلع منتج غير اللي كانوا عايزينه.
طبيعي بما إنهم ما ثاروش على التبعية الأمريكية إنهم يكَونوا حكومة بتُحكم وتدير مجرد منظومة أقل فساداً يعني هيحاولوا يمسكوا العصاية من النص، ويفضلوا يقنعوا نفسهم إنه لازم واحدة واحدة وحتة حتة لحد ما يوصلوا للهدف.

- مش عاجبنا الكلام ده؟ عايزين نهد ونبني على نضافة؟ اقفل جبهة العسكر، عشان تفضى للجبهة التانية، وجبهة الإخوان مش في الميدان.
إنما عامل أسد ع اللي وقف جنبك يوم في معركة... ومش قادر على اللي عمره ماكان معاك، ماتتشطروا ع التحريات والمتأجرين اللي في قلبنا.

لا عندك كتلة قوية من العمال والطلاب أو الجمهور ينزلوا وقت اللزوم، وواقف بعيد تتفرج على انتخابات النقابات وغيرها ، ولا عملت رابطة لأهالي الشهدا في محافظتك تدور عليهم وتعرف مشاكلهم وسبتهم ياإما مع الإخوان ياإما مع الحزب الوطني، هو ده مش نفس نظام قبل الثورة؟ كمان إحنا ممكن ندعم اعتصام مكتبة اسكندرية، وشايفينه جزء من الثورة، إنما حد يقول لك خد الثورة وانقلها م الميدان لمكان شغلك واللي فيه فساد، تقول مش دلوقتي لسة.

إنت ثائر؟ على مين؟

كل شوية تعايرهم ع اللي قال "طظ في مصر" وشايف مصر عندهم رقم 2 بحساباتهم، وإنت حسابك مصر رقم 1؟ هو إنت بجد مصر عندك رقم 1؟ وطنك مهم؟ أرضك غالية؟
لو مهتم قوم هات لها دوا وبطل تتخانق مع أخوك قدام أمك وهي تعبانة من غير حيلة 

"قلب الوطن مجروح ... لا يحتمل أكتر"
---------------------------

كتير من الوارد هنا: تجميع لتويتات من @killJan25 @Rashapress @moneimpress  @nawaranegm @ wael

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق