13 يوليو 2011

أنا اللي نزل الميدان زمان ... ولسة بانزل عشان مايرجعش اللي كان

الجو عندي حلو وطرواة... وعندهم غير.. دا في إغماءات بالأمارة
قاعد ف التكييف ... أحكي ع الثورة كلام سخيف
أصل قريبي ف الشرطة... وعمره ما دخل ف ورطة
مالي باللي اتقتل من التعذيب.. لاكان من الأهل ولا حبيب
البلد خربوها.. مصر وموتها.. دي كانت قبل الثورة ف كل حاجة الأولى
ف السرطان الأولى، ف الأجور الأولى، ف التعليم الأولى ف الكرامة الأولى
أنا عارف كمان إن اللي نزل زمان مش هو دلوقتي اللي في الميدان
أصلا أنا قاعد ع الكنبة.. أحكم وأفسر وأطلع بكلام ولا أغبى
اللي نزل زمان قال عيش... وأكل جاتوه بدل العيش
اللي نزل زمان قال حرية... والسجن الحربي بقى يكفي من الحباييب مية
اللي نزل زمان قال عدالة اجتماعية...شايف إنه معاه ده لسة مابعش الجلابية
يامصري ياللي دمك دمي.. ياللي همك همي.. عرفتني أوي عشان تتهمني
أنا باشتغل مش عاطل...بس مفيش أي خير حاصل...ليه يعني ما اقفش للباطل
باشتغل بقالي كتير..لحد ما بقيت أسير..متمرط إن شا الله على برة أطير
أنا وإنت في الساقية مربوطين... زي اللي قبلنا وكانت عيشتهم طين
الميدان مانزلتش.. إشاعة عليا مادفعتش.. دعوة طيبة منك ماسمعتش
أنا اللي نزل الميدان زمان ... ولسة بانزل عشان مايرجعش اللي كان
اللي كان ده اغتصب... اللي كان ده كذب...اللي كان ده نهب الأرض والدهب
مش لازم تنزل الميدان.. بس بلاش بكلامك تضرب ف المليان
مش لازم عني تدافع.. أنا نازل فاتح صدري للمدافع
بس أنا ابن بلدك... وتاني همي همك وحالف أجيب حقي وحقك

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق